
لعن و برائت در زیارت عاشورا نماد مواضع اجتماعی و سیاسی
لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن است و در اصطلاح، به معنای دور شدن از رحمت الهی، سلب توفیق و گرفتار شدن به عذاب الهی است
لعنت شدگان در قرآن شامل:. پنهان کنندگان حق،. قاتلان مؤمنان.. پیمان شکنان و مفسدان.. آزاردهندگان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله.
لعن و برائت در زیارت عاشورا نماد مشخص مواضع اجتماعی و سیاسی شیعه است و چندین کارکرد کلیدی در این زمینه دارد:
اعلام موضع و جهتگیری اجتماعی-سیاسی: لعن و برائت در زیارت عاشورا، نه صرفاً یک عمل عبادی فردی، بلکه اعلام صریح موضعگیری در برابر ظلم و باطل است. این عمل نشان میدهد که مؤمن نباید در برابر ظلم و ظالم بیتفاوت باشد و باید جایگاه خود را در جبهه حق مشخص کند. همانطور که در زیارت عاشورا بارها لعن بر دشمنان اهل بیت و بنیانگذاران ظلم تکرار میشود، این تکرار به معنای اعلام موضع و مرزبندی اجتماعی و سیاسی است.
تجلی تولّی و تبرّی: لعن و برائت، نماد تولّی (دوستی با اولیای الهی) و تبرّی (بیزاری از دشمنان خدا و حق) است که از اصول اساسی دین و از فروع دین اسلام محسوب میشود. این اصل ایجاب میکند که مسلمانان فقط به دوستی با حق اکتفا نکنند، بلکه باطل و مظاهر ظلم را نیز به صراحت نفی و طرد کنند.
ظلمستیزی و حمایت از مظلوم: زیارت عاشورا با لعن بر ظالمان و بنیانگذاران ظلم، ظلمستیزی را به عنوان یک اصل سیاسی و اجتماعی معرفی میکند و حمایت از مظلوم را وظیفهای دینی و انسانی میداند. این رویکرد، جامعه را به مقابله با هرگونه ظلم و فساد دعوت میکند و اجازه بیتفاوتی نمیدهد.
اثر روانی و اجتماعی: لعن و برائت، علاوه بر جنبه معنوی، اثر روانی و اجتماعی مهمی دارد؛ زیرا موجب رسوایی و طرد اجتماعی ظالمان و ستمگران میشود و جامعه را نسبت به خطرات ظلم و انحراف هشیار میسازد. این کارکرد در جوامع امروزی نیز با شعارهای سیاسی و اجتماعی مشابه، مانند «مرگ بر...» دیده میشود که بیانگر اعتراض و نفرت جمعی از مظاهر ظلم است.
تقویت هویت جمعی و مرزبندی با باطل: با تکرار لعن و برائت، مرز میان جبهه حق و باطل برای جامعه روشن میشود و هویت جمعی پیروان حق تقویت میگردد. این مرزبندی، جامعه را از بیهویتی و بیطرفی در مسائل سرنوشتساز باز میدارد و آنان را به حضور فعال در صحنههای اجتماعی و سیاسی فرا میخواند.
در مجموع، لعن و برائت در زیارت عاشورا یک بیانیه اجتماعی-سیاسی است که مسلمانان را به موضعگیری فعال، ظلمستیزی، حمایت از مظلوم و مرزبندی آشکار با جبهه باطل دعوت میکند و هویت و جهتگیری سیاسی جامعه دینی را شکل میدهد
دکتر عفت هاتف نیا
عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: